Organizacja transportu towarów to nie tylko kwestia odległości, ale także wielu innych czynników, które wpływają na końcową cenę usługi. Jeśli szukasz dobrej firmy transportowej działającej w takich miastach jak Głogów, Lubin, Polkowice, Leszno, Nowa Sól, Zielona Góra, Legnica czy Rawicz, ten poradnik pomoże Ci lepiej zrozumieć, co wpływa na stawki w branży spedycyjnej i transportowej.
Odległość
Im dłuższa odległość, tym wyższy koszt – to oczywiste. Jednak warto pamiętać, że koszty nie rosną liniowo. W pierwszej kolejności przewoźnik musi pokryć koszty stałe, takie jak:
leasing pojazdu,
ubezpieczenia,
wynagrodzenie kierowcy,
inne koszty operacyjne firmy.
Te wydatki są ponoszone każdego dnia, niezależnie od liczby przejechanych kilometrów. Dopiero później doliczane są koszty zmienne, takie jak:
paliwo,
opłaty drogowe,
eksploatacja pojazdu.
Między innymi z tego powodu nie istnieje jedna uniwersalna stawka za kilometr – każdy transport wymaga indywidualnej kalkulacji.
Szacunkowy przykład:
Jeśli chcesz wstępnie oszacować koszt transportu, możesz przyjąć:
koszty stałe: ok. 250–350 € dziennie dla zestawu ciągnik + naczepa,
koszty zmienne: ok. 0,70 €/km w warunkach UE.
Przykładowa trasa 600 km:
(600 km × 0,70 €) + 300 € = 720 €
Trasa – co ma znaczenie?
Kraje i drogi – Koszty przejazdu zależą od tego, gdzie porusza się pojazd. Opłaty drogowe w UE wahają się od 0 € do nawet 0,50 €/km na niektórych odcinkach w Alpach czy Austrii. Średnia stawka to około 0,30 €/km.
Ukształtowanie terenu – Ma duże znaczenie dla zużycia paliwa.
Załadowany zestaw może spalać nawet 10 litrów więcej na 100 km w terenie górzystym w porównaniu do płaskiego. Przekłada się to na różnicę rzędu 15 € / 100 km.
Popyt i podaż – Dostępność ładunków i pojazdów ma ogromny wpływ na stawki. Zasada jest prosta:
mniej aut = wyższe stawki, mniej ładunków = niższe stawki.
Dlatego np. eksporty do Francji, południowych Niemiec czy Włoch mogą być nawet dwukrotnie droższe niż importy z tych regionów.
2. Rodzaj ładunku – rodzaj naczepy, pojazdu
Ładunki ADR (niebezpieczne), chłodnicze, gabarytowe, z wymianą palet lub o wysokiej wartości zwiększają ryzyko i wymagają specjalistycznego sprzętu oraz specjalnych pozwoleń – co podnosi stawkę.
Tutaj zasada mówi:
ładunek bardziej specjalistyczny = wyższa stawka, ładunek bardziej uniwersalny = niższa stawka
3. Czas realizacji i dostępność aut
Transporty ekspresowe (np. dostawy „na już” lub w weekendy) wiążą się z wyższymi stawkami.
Wysoka sezonowość, szczególnie w okresach przedświątecznych, wpływa zarówno na dostępność pojazdów, jak i na ceny usług transportowych.
Ładunki mniej pilne zazwyczaj są tańsze w transporcie – im więcej czasu mamy na ich podjęcie i dostarczenie, tym koszt może być niższy. Należy jednak pamiętać, że jeśli czas między załadunkiem a dostawą znacznie przekracza rzeczywisty czas potrzebny na przejazd, mówimy już o usłudze przechowywania lub magazynowania towaru, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Przykład: Chcemy przetransportować ładunek z Warszawy do Berlina. Załadunek następuje w poniedziałek rano. Standardowo dostawa mogłaby odbyć się jeszcze tego samego dnia lub we wtorek rano (odległość 570 km = ok. 8 godzin jazdy przy średniej prędkości 70 km/h). Jeśli jednak klient życzy sobie, aby dostawa odbyła się dopiero w środę lub czwartek, do kosztu transportu należy doliczyć opłatę za magazynowanie towaru.
4. Podaż i popyt
Branża transportowa od lat charakteryzuje się wyraźną sezonowością. Wynika ona z wielu czynników, między innymi takich jak:
wzmożona produkcja pod koniec roku,
przerwy w działalności zakładów na przełomie lipca i sierpnia,
sezonowe zbiory warzyw i owoców jesienią, szczególnie w południowej Europie.
Wszystkie te elementy wpływają bezpośrednio na dostępność zarówno ładunków, jak i pojazdów, co przekłada się na zmienność cen usług transportowych.
Gdy liczba ładunków przewyższa dostępność aut – stawki rosną.
Gdy na rynku jest wielu wolnych przewoźników – stawki spadają.
5. Koszty operacyjne – niezależne od przewoźnika
To koszty, na które nie mamy bezpośredniego wpływu, a które jednocześnie stanowią największą część całkowitych kosztów transportu. Największy wpływ mają na nie regulacje rządowe oraz sytuacja geopolityczna.
Do głównych kosztów należą:.
Paliwo
Wynagrodzenia kierowców.
Opłaty drogowe, winiety, myto.
Serwis, ubezpieczenia (w tym OCP), leasing.
6. Warunki załadunku i rozładunku
Czas załadunku i rozładunku ma bezpośredni wpływ na koszt transportu. Im dłużej kierowca czeka w kolejce, uczestniczy w zabezpieczaniu ładunku lub wykonuje dodatkowe czynności, tym wyższy jest koszt usługi. Wynika to z faktu, że kierowca ma ograniczony czas pracy – zarówno za kierownicą, jak i ogólny czas aktywności zawodowej. Długi postój skraca czas możliwy do wykorzystania na jazdę, co bezpośrednio wpływa na efektywność i koszty przedsiębiorstwa.
Obecnie brak jest jednoznacznych przepisów regulujących maksymalny czas oczekiwania bez dodatkowej opłaty. W branży przyjmuje się jednak, że:
Podobnie wygląda sytuacja w przypadku dodatkowych czynności, takich jak samodzielny załadunek czy rozładunek przez kierowcę – również nie są one objęte przepisami. Jeżeli takie zadania mają zostać wykonane, należy je wcześniej uzgodnić i odpowiednio skalkulować.
Szukasz sprawdzonej firmy transportowej w Głogowie, Lubinie, Polkowicach lub okolicy?
Zaufaj Relon Logistics – profesjonalistom z doświadczeniem, którzy zapewnią konkurencyjne ceny i bezpieczeństwo Twojego ładunku.