Co wpływa na koszt transportu?

Organizacja transportu towarów to nie tylko kwestia odległości, ale także wielu innych czynników, które wpływają na końcową cenę usługi. Jeśli szukasz dobrej firmy transportowej działającej w takich miastach jak Głogów, Lubin, Polkowice, Leszno, Nowa Sól, Zielona Góra, Legnica czy Rawicz, ten poradnik pomoże Ci lepiej zrozumieć, co wpływa na stawki w branży spedycyjnej i transportowej.

1. Odległość i trasa:

 

Odległość

 

Im dłuższa odległość, tym wyższy koszt – to oczywiste. Jednak warto pamiętać, że koszty nie rosną liniowo. W pierwszej kolejności przewoźnik musi pokryć koszty stałe, takie jak:

 

  • leasing pojazdu,

  • ubezpieczenia,

  • wynagrodzenie kierowcy,

  • inne koszty operacyjne firmy.

Te wydatki są ponoszone każdego dnia, niezależnie od liczby przejechanych kilometrów. Dopiero później doliczane są koszty zmienne, takie jak:

 

  • paliwo,

  • opłaty drogowe,

  • eksploatacja pojazdu.

Między innymi z tego powodu nie istnieje jedna uniwersalna stawka za kilometr – każdy transport wymaga indywidualnej kalkulacji.

 

Szacunkowy przykład:

 

Jeśli chcesz wstępnie oszacować koszt transportu, możesz przyjąć:

koszty stałe: ok. 250–350 € dziennie dla zestawu ciągnik + naczepa,

koszty zmienne: ok. 0,70 €/km w warunkach UE.

Przykładowa trasa 600 km:

(600 km × 0,70 €) + 300 € = 720 €

Trasa – co ma znaczenie?

 

  • Kraje i drogi – Koszty przejazdu zależą od tego, gdzie porusza się pojazd. Opłaty drogowe w UE wahają się od 0 € do nawet 0,50 €/km na niektórych odcinkach w Alpach czy Austrii. Średnia stawka to około 0,30 €/km.

  • Ukształtowanie terenu – Ma duże znaczenie dla zużycia paliwa.

Załadowany zestaw może spalać nawet 10 litrów więcej na 100 km w terenie górzystym w porównaniu do płaskiego. Przekłada się to na różnicę rzędu 15 € / 100 km.

 

  • Popyt i podaż – Dostępność ładunków i pojazdów ma ogromny wpływ na stawki. Zasada jest prosta:

mniej aut = wyższe stawki, mniej ładunków = niższe stawki.

 

Dlatego np. eksporty do Francji, południowych Niemiec czy Włoch mogą być nawet dwukrotnie droższe niż importy z tych regionów.

2. Rodzaj ładunku – rodzaj naczepy, pojazdu

 

Ładunki ADR (niebezpieczne), chłodnicze, gabarytowe, z wymianą palet lub o wysokiej wartości zwiększają ryzyko i wymagają specjalistycznego sprzętu oraz specjalnych pozwoleń – co podnosi stawkę.

Tutaj zasada mówi:

ładunek bardziej specjalistyczny = wyższa stawka, ładunek bardziej uniwersalny = niższa stawka

 

3. Czas realizacji i dostępność aut

 

Transporty ekspresowe (np. dostawy „na już” lub w weekendy) wiążą się z wyższymi stawkami.

 

Wysoka sezonowość, szczególnie w okresach przedświątecznych, wpływa zarówno na dostępność pojazdów, jak i na ceny usług transportowych.

 

Ładunki mniej pilne zazwyczaj są tańsze w transporcie – im więcej czasu mamy na ich podjęcie i dostarczenie, tym koszt może być niższy. Należy jednak pamiętać, że jeśli czas między załadunkiem a dostawą znacznie przekracza rzeczywisty czas potrzebny na przejazd, mówimy już o usłudze przechowywania lub magazynowania towaru, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

 

Przykład: Chcemy przetransportować ładunek z Warszawy do Berlina. Załadunek następuje w poniedziałek rano. Standardowo dostawa mogłaby odbyć się jeszcze tego samego dnia lub we wtorek rano (odległość 570 km = ok. 8 godzin jazdy przy średniej prędkości 70 km/h). Jeśli jednak klient życzy sobie, aby dostawa odbyła się dopiero w środę lub czwartek, do kosztu transportu należy doliczyć opłatę za magazynowanie towaru.

 

4. Podaż i popyt

 

Branża transportowa od lat charakteryzuje się wyraźną sezonowością. Wynika ona z wielu czynników, między innymi takich jak:

  • wzmożona produkcja pod koniec roku,

  • przerwy w działalności zakładów na przełomie lipca i sierpnia,

  • sezonowe zbiory warzyw i owoców jesienią, szczególnie w południowej Europie.

Wszystkie te elementy wpływają bezpośrednio na dostępność zarówno ładunków, jak i pojazdów, co przekłada się na zmienność cen usług transportowych.

Gdy liczba ładunków przewyższa dostępność aut – stawki rosną.

Gdy na rynku jest wielu wolnych przewoźników – stawki spadają.

 

5. Koszty operacyjne – niezależne od przewoźnika

 

To koszty, na które nie mamy bezpośredniego wpływu, a które jednocześnie stanowią największą część całkowitych kosztów transportu. Największy wpływ mają na nie regulacje rządowe oraz sytuacja geopolityczna.

Do głównych kosztów należą:.

  • Paliwo

  • Wynagrodzenia kierowców.

  • Opłaty drogowe, winiety, myto.

  • Serwis, ubezpieczenia (w tym OCP), leasing.

6. Warunki załadunku i rozładunku

 

Czas załadunku i rozładunku ma bezpośredni wpływ na koszt transportu. Im dłużej kierowca czeka w kolejce, uczestniczy w zabezpieczaniu ładunku lub wykonuje dodatkowe czynności, tym wyższy jest koszt usługi. Wynika to z faktu, że kierowca ma ograniczony czas pracy – zarówno za kierownicą, jak i ogólny czas aktywności zawodowej. Długi postój skraca czas możliwy do wykorzystania na jazdę, co bezpośrednio wpływa na efektywność i koszty przedsiębiorstwa.

 

Obecnie brak jest jednoznacznych przepisów regulujących maksymalny czas oczekiwania bez dodatkowej opłaty. W branży przyjmuje się jednak, że:

  • maksymalny czas załadunku lub rozładunku to 4 godziny,
  • za każdą kolejną godzinę przyjęta dopłata wynosi około 30 €,

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku dodatkowych czynności, takich jak samodzielny załadunek czy rozładunek przez kierowcę – również nie są one objęte przepisami. Jeżeli takie zadania mają zostać wykonane, należy je wcześniej uzgodnić i odpowiednio skalkulować.

 

Szukasz sprawdzonej firmy transportowej w Głogowie, Lubinie, Polkowicach lub okolicy?

Zaufaj Relon Logistics – profesjonalistom z doświadczeniem, którzy zapewnią konkurencyjne ceny i bezpieczeństwo Twojego ładunku.